Leta i den här bloggen

tisdag 13 oktober 2009

Sergeant går på mina i Peru

En sergeant i den reaktionära peruanska armén avled igår morse då han gick på en mina i distriktet Vizcatán i departamentet Ayacucho. Det var i samband med att helikopterburnen trupp anlände till den militärbas som attackerades i lördags (som vi rapporterade om i söndags) som en häftig eldstrid utbröt. Enheter ur Folkets Befrielsearmé angrepp reaktionärerna och i stridens heta gick sergeanten på en mina. Om det var en mina utlag som skydd för den reaktionärernas bas eller det var en mina utlagd av revolutionärerna är ännu oklart. Den reaktionära pressen lämnar motstridiga uppgifter. Det som vilket fall står klart är att den militära "erövringen" av Vizcatán, och andra områden, som den peruanska regimen brölat om var en ren bluff. Det är revolutionärerna som kontrollerar området och den reaktionära arméns specialstyrkor kan endast överleva, tillsvidare, genom att sitta och trycka i befästa fort på bergstopparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.