Leta i den här bloggen

torsdag 3 juni 2010

Dikt av JOVALDO

Idag publicerar vi en dikt av den peruanske poeten och trubaduren José Valdivia Domínguez, känd som JOVALDO. Han var en varm anhängare av Perus Kommunistiska Parti och folkkriget det leder. Han var en av de närmare trehundra revolutionärer som mördades i den massaker som den reaktionära staten, då som nu med Alan Garcia som president, genomförde i de tre fängelserna Lurigancho, El Frontón och El Callao, den 18 till 19 juni 1986. JOVALDOs dikter är skrivna av en man som levde för revolution och som dog för den utan att böja sig för torterarna och bödlarna. Dikten vi här nedan publicerar är typisk för hans diktning och vi hoppas kunna publicera fler av hans dikter längre fram. Vi är inte poeter och vår översättning ger inte rättvisa åt det spanska originalet, därför publicerar vi även det för att våra läsare ska kunna jämföra.


För en grynvälling

Jag kan befinna mig i minoritet
eller sitta bakom galler;
men jag säljer inte mina principer
för en grynvälling.
Jag talar klarspråk
jag försonar mig inte med förrädare,
hellre skär jag tungan av mig
än har något att göra med förrädare.
Låt de "mogna" kalla mig
ultravänster eller barnslig
det bryr mig inte det minsta
för jag känner mig ungdomlig.


Ungdomlig i mina idéer
och i min ungdomliga längtan,
nu och för evigt ung
med penna och gevär.
De andra är krämare
prostituerade utan ära;
deras samvete
blottar vem de är
för en eländig fördel.
Jag kan inte göra samma sak
förnuftet hindrar;
hellre dö med värdighet av svält
än att tysta mitt hjärta.

Jag kan befinna mig i minoritet
eller sitta bakom galler;
men jag säljer inte mina principer
för en grynvälling.



………………………………………………………………………………………………

POR UN PLATO DE LENTEJAS

Puedo estar en minoría
encontrarme tras las rejas;
más no vendo mis principios
por un plato de lentejas.
Hablo claro sin tapujos
no concilio con traidores,
antes me corto la lengua
de un sólo tajo traidores.
Que me llamen los "maduros"
de ultraizquierda o infantil;
eso no me preocupa
yo me siento juvenil.

Juvenil en mis ideas
y en mis ansias juvenil,
juvenil ahora y siempre
con la pluma y el fusil.
Allá aquellos mercachifles
prostitutas sin honor;
la desnudan su conciencia
por un mísero favor.
Yo no puedo hacer lo mismo
me lo impide la razón;
antes muero en digna hambruna
que acallar mi corazón.
Puedo estar en minoría
encontrarme tras las rejas;
más no vendo mis principios
por un plato de lentejas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.