Leta i den här bloggen

onsdag 24 mars 2010

Myrdal om svenska media och folkkriget

Jan Myrdal publicerade igår en text på Newsmill där han bland annat tar upps svensk medias bevakning av folkkriget i Indien, läs den här, nedan ett utdrag. Kollegan Björnbrum kommenterar uppmärksamheten (se nedan) här.

"Nu gick jag sexton krigsdygn med den många gånger större Folkets Befrielse Gerilla Armé i det Dandakaranya där den indiska statens organ alltmer ersätts av folkmaktens Janatha Circar. Det är ett stort krig. Maoisterna - naxaliterna - talar om det som "Det Udragna Folkkriget". Den indiska eliten sätter in större väpnade styrkor än vad europeiska stater mobiliserat i sina europeiska inbördeskrig på senare tid. Denna nuvarande fas av kriget har vuxit och vuxit sedan Charu Majumdar inledde det i Naxalbari för fyrtiotre år sedan. När jag på natten låg på mitt ground-sheet i djungeln tänkte jag ibland på att då jag är åttiotvå kommer jag med säkerhet vara död innan det avgjorts.

Det vore dock numera otänkbart att jag skulle få skildra detta krig på svenska till någon av de officiella svenska medierna. (Ännu för trettio år sedan gick det.) Det är lätt att bevisa. Jag lät mitt svenska förlag slå på vad som publicerats om detta i Sverige senaste året. Bortsett från en intressant artikel av Christer Norström i Fjärde Världen 2-3 2009 var det eländigt. Det lilla som publicerats var därtill lika vinklat som en gång Tredje Rikets tyska journalistik om inbördeskriget i Spanien.

Gör ett experiment! Slå på Google: "Ganapathy Myrdal". Då kommer 1870 texter från världen runt (också svenska bloggare som "Björnbrum"). Det är den officiella intervju jag och Gautam Navlakha (från Economic and Political Weekly i Mumbai) inne i Dandakaranyas djungler gjorde med generalsekreteraren för Indiens Kommunistiska Parti (maoisterna); "Ganapathy". Den tar upp alla aktuella frågor (som förutsättningarna för vapenvila med regeringen men även terrorism och mänskliga rättigheter)."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.